Back to All Events

Spirituel! at the Kitchener - Waterloo Chamber Music Society

  • Kitchener-Waterloo Chamber Music Society 57 Young Street West Waterloo, ON, N2L 2Z4 Canada (map)

Entre 1725 et 1790, le Concert Spirituel, société de concerts d’abord établie au château des Tuileries à Paris, a été le haut lieu de la musique instrumentale en France. Selon la célèbre musicologue Marcelle Benoît, le Concert Spirituel a non seulement contribué au progrès de l’art instrumental, mais il a aussi favorisé l’élargissement des frontières musicales. Le programme « Au Concert Spirituel! » vise à explorer la musique pour guitare et violon composée par ceux qui y ont tenu un rôle de premier plan. Au premier rang des musiciens ayant pris part aux activités de cette institution, on retrouve le violoniste Pierre Gaviniès (1728-1800), que Viotti appelait le « Tartini français ». Il codirigea le Concert Spirituel de 1773 à 1777, en plus de s’y produire régulièrement tout au long de sa carrière. Figure de proue de la guitare dans la deuxième moitié du 18e siècle, l’Espagnol B. Vidal (?‑v.1800) demeure le seul guitariste à avoir foulé les planches du Concert Spirituel. Cette société de concert sera également un tremplin pour les compositeurs étrangers comme Christoph Gluck (1714-1787). Le programme contient un arrangement pour guitare et violon par Pierre Porro (1750-1831) de l’une de ses œuvres les plus populaires : l’ouverture de l’opéra Iphigénie en Aulide

The Concert Spirituel musical society was the hub of musical performance in Paris during its existence (1725-1790). The famous French musicologist Marcelle Benoît describes it as a springboard for instrumental music as well as a major factor in the broadening of the 18th century’s musical vocabulary. The program “Au Concert Spirituel!” aims at exploring the music for guitar and violin composed by those who were at the forefront of the institution’s history. Nicknamed “the French Tartini” by Viotti, the violinist Pierre Gaviniès (1728-1800) held a preeminent position in the history of the Concert Spirituel. Gaviniès performed his sonatas and concertos on that stage throughout his career; he was even named codirector between 1773 and 1777. Even though we know very little of his biography, the Spanish-born B. Vidal (?-ca1800) was the most important guitarist of the second half of the 18th century. Among his accomplishments, he claims the title of being the only guitarist to have ever performed at the Concert Spirituel. The institution was also a formidable venue for composers from all over Europe to have their music heard by the French musical elite. The German composer Christoph Gluck (1714-1787) had the chance to have his works played there on a regular basis. The concert program features one of his most well-known pieces: the overture to Iphigénie en Aulide, arranged for guitar and violin by Pierre Porro (1750-1831).